#Newsy

W co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków

kobieta prasuje

Nowy raport „Obowiązki domowe a równouprawnienie” pokazuje, że w co trzecim polskim domu obowiązki są dzielone po równo. Zaskakująco częściej ten stan rzeczy deklarują mężczyźni niż kobiety. Raport towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką, który od lat promuje inicjatywy wspierające równość i zrozumienie dla zmieniających się wzorców społecznych.

Kobiety wciąż obciążone pracą domową

Według badania, 45 proc. kobiet twierdzi, że to one wykonują większość prac domowych, podczas gdy podobne zdanie ma tylko 21 proc. mężczyzn. Wśród kobiet prowadących własne firmy ten odsetek wynosi 37 proc. Jednocześnie, jedynie 29 proc. kobiet wskazuje na równy podział obowiązków, w porównaniu do 39 proc. mężczyzn. Przedsiębiorczynie częściej deklarują równy podział – 34 proc. ankietowanych. Te liczby pokazują, że mimo rosnącej świadomości społecznej, wiele kobiet nadal boryka się z nadmiernym obciążeniem pracami domowymi.

Młodsi bardziej równi

Podział obowiązków domowych zmienia się wraz z wiekiem. W grupie 25-34 lat równy podział deklaruje 43 proc. respondentów, ale w grupie 55-65 lat już tylko 29 proc. Młodsze osoby częściej wykazują się świadomością równości płci. Najwyższy odsetek takich deklaracji odnotowano w miastach ze 100-500 tys. mieszkańców – 42 proc., a najmniejszy na wsiach – 31 proc. Można więc przypuszczać, że równość w podziale prac domowych jest bardziej widoczna w nowoczesnych środowiskach miejskich, gdzie kładzie się większy nacisk na partnerstwo w związkach.

Nowoczesne firmy sprzyjają równowadze

– Różnice w podziale obowiązków domowych wskazują na zmieniające się wzorce społeczne. W konkursie Sukces Pisany Szminką nagradzamy firmy, które promują środowisko pracy sprzyjające równowadze między życiem zawodowym a prywatnym – mówi Magdalena Dziewguć, Country Director w Google Cloud Poland.

Podkreśla, że bez równouprawnienia w domu trudno osiągnąć je w pracy. Dziewguć zaznacza także, że nowoczesne firmy odgrywają kluczową rolę w promowaniu nowych modeli funkcjonowania rodzin, które opierają się na równowadze i partnerstwie.

Kobiety częściej niż mężczyźni czują się odpowiedzialne za dom

Co sódmy mężczyzna uważa, że obowiązki domowe są głównie sprawą kobiet (14 proc.). Wśród wszystkich kobiet ten odsetek wynosi 15 proc., natomiast wśród przedsiębiorczyń jedynie 11 proc. Wyraźnie widoczna jest różnica między mieszkańcami wsi (18 proc.) a mieszkańcami dużych miast (10 proc.), którzy znacznie rzadziej postrzegają obowiązki domowe jako domenę kobiet. To pokazuje, że miejsce zamieszkania może odgrywać istotną rolę w kształtowaniu poglądów na temat równouprawnienia w rodzinie.

Zmiany w obowiązkach

Jedna czwarta kobiet przyznaje, że ma więcej obowiązków domowych niż rok temu, w porównaniu do 22 proc. mężczyzn. Wśród przedsiębiorczyń ten odsetek wynosi 21 proc. Jednakże 10 proc. przedsiębiorczyń deklaruje, że obecnie ma mniej obowiązków niż przed rokiem, co jest najwyższym wynikiem w porównaniu do innych grup. Ten spadek może wynikać z większej świadomości zarządzania czasem, umiejętności delegowania zadań oraz korzystania z zewnętrznego wsparcia. Przykładem mogą być usługi sprzątające, które zyskują na popularności wśród zapracowanych osób.

Konkurs Sukces Pisany Szminką promuje równość

Od 16 lat konkurs Sukces Pisany Szminką wyróżnia przedsiębiorczynie, liderki i organizacje działające na rzecz równości i różnorodności. Organizowany przez Fundację WłączeniPlus, konkurs nagradza innowacyjne podejścia, które pomagają wprowadzać balans między pracą a życiem prywatnym. W ramach inicjatywy promowane są dobre praktyki w firmach oraz wsparcie dla rodziców, które realnie przekłada się na poprawę jakości życia rodzin.

W konkursie można zgłosić kandydatury w kilku kategoriach, takich jak „Miejsce Pracy Przyjazne Rodzicom”, „Biznes Roku” czy „Liderka w Nowych Technologiach”. Uczestnicy konkursu są inspiracją dla innych, pokazując, że dzięki zaangażowaniu można osiągnąć sukcesy zawodowe i jednocześnie budować harmonijną przestrzeń domową. Partnerami konkursu są renomowane firmy, takie jak Mastercard, PwC i Google Cloud, które wspierają idee równości i włączenia w nowoczesnym świecie biznesu.

Znaczenie edukacji i kampanii społecznych

Promowanie równości w podziale obowiązków domowych jest ważnym elementem kształtowania świadomości społecznej. Fundacja WłączeniPlus realizuje liczne kampanie edukacyjne, które pomagają zmieniać stereotypy i budować nowe wzorce zachowań w polskich rodzinach. Wspieranie partnerskich relacji i zachęcanie do rozmowy na temat obowiązków domowych to krok w stronę bardziej sprawiedliwego i harmonijnego świata.

Wnioski z raportu pokazują, że mimo postępu w kwestiach równości, nadal istnieje potrzeba dalszej pracy nad zmniejszaniem nierówności w polskich domach. Tylko dzięki wspólnemu zaangażowaniu można osiągnąć równowagę, która pozytywnie wpłynie na wszystkie aspekty życia – od rodzinnego po zawodowe.

Źródło informacji i ilustracji: Rocket Science

W co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków

W co trzecim polskim domu jest równy

Zostaw komentarz